پتوز و افتادگی پلک را بهتر بشناسیم

نحوه درمان افتادگی پلک

افتادگی پلک که به نام پتوز نیز شناخته می شود، ممکن است یک مشکل زیبایی باشد یا حتی بینایی شما را مختل کند. اگر دچار افتادگی پلک هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به پزشک مراجعه کنید .

درمان پتوز به تشخیص پزشک  و همچنین به شدت بیماری شما بستگی دارد.

بلفاروپلاستی

. آنجایی که افتادگی پلک می تواند نشانه ای از بیماری های جدی باشد پزشک شما باید یک تاریخچه پزشکی کامل از شما داشته باشد  و یک معاینه فیزیکی برای رد مشکلات جدی عصبی، عفونت ها، اختلالات خود ایمنی و سایر بیماری ها انجام دهد. برخی از کارهای دیگری که پزشک ممکن است برای تشخیص افتادگی پلک شما انجام دهد عبارتند از:

• معاینه چشم برای آزمایش حدت بینایی
  • آزمایش لامپ شکاف برای بررسی خراش یا خراش قرنیه
  • تست تنش برای بررسی میاستنی گراویس،( یک بیماری خودایمنی مزمن که باعث ضعف عضلانی می شود )

اولا توجه داشته باشید که در صورت وجود هرگونه بیماری زمینه ای میبایست تحت درمان قرار بگیرید. اگر افتادگی پلک شما به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده است، قبل از انجام هر کاری در مورد افتادگی پلک خود باید آن عارضه را درمان کنید. درمان یک بیماری زمینه ای نیز ممکن است به بهبود افتادگی پلک شما کمک کند.به عنوان مثال، اگر میاستنی گراویس برای شما تشخیص داده شده است، پزشک ممکن است داروهای مختلفی را برای درمان این بیماری تجویز کند، از جمله فیزوستیگمین، نئوستیگمین، پردنیزون و تعدیل کننده های ایمنی.

سایر بیماری هایی که ممکن است باعث افتادگی پلک شوند عبارتند از فلج عصب سوم و سندرم هورنر. هیچ درمانی برای این اختلالات وجود ندارد، اگرچه جراحی ممکن است به تسکین علائم فلج عصب سوم کمک کند.

دانستنی :   چگونه سیاهی دور چشم را از بین ببریم ؟

در حال حاضر، هیچ درمان خانگی ثابت شده ای برای درمان افتادگی چشم وجود ندارد. جراحی تنها راه حل مطمئن است. عمل جراحی که برای اصلاح افتادگی چشم استفاده می شود، بلفاروپلاستی نامیده می شود. در طی این روش، جراح پوست اضافی را برمی دارد، پدهای چربی اضافی را برمی دارد و پوست پلک های شما را سفت می کند.

مراحل جراحی:

قبل از شروع جراحی، جراح یک بیهوشی عمومی برای بی حس کردن ناحیه پلک بالا و پایین تجویز می کند. هنگامی که ناحیه بی حس شد، برشی در چین پلک شما ایجاد می کند. در مرحله بعد، از مکش ملایم برای برداشتن چربی اضافی استفاده می کند. جراح هر گونه پوست اضافی را برمی دارد و سپس پوست پلک شما را با بخیه های قابل حل دوباره بخیه می کند.

کل جراحی حدود ۲ ساعت طول می کشد و بیماران اغلب ممکن است در همان روز به خانه بروند.

پس از جراحی، جراح پلک های شما را پانسمان می کند تا از بهبود و محافظت مناسب اطمینان حاصل کند. شما باید دستورالعمل های پزشک خود را برای تمیز کردن و مراقبت از زخم های خود پس از جراحی دنبال کنید. حدود یک هفته طول می کشد تا بتوانید بانداژها را بردارید.

همچنین ممکن است پزشک مقداری قطره چشمی و داروهای ضد درد تجویز کند تا هنگام بهبودی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

در برخی شرایط، افتادگی پلک ممکن است نشان دهنده مشکل بسیار جدی تری باشد که ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• چشم درد
  • بینایی تغییر می کند
  • فلج صورت
  • حالت تهوع یا استفراغ
دانستنی :   جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست و چقدر هزینه دارد؟

درک بهتری از پتوز داشته باشیم

با عملکرد پلک آشنا شوید.

پلک ها از چشمان شما محافظت خارجی می کنند، اما اهداف مهم دیگری نیز دارند. هنگامی که از پتوز رنج می برید، ممکن است متوجه شوید که پلک های شما این عملکردها را مانند گذشته انجام نمی دهند. وظایف پلک شما عبارتند از:

محافظت از چشمان شما در برابر عناصر مضر مانند گرد و غبار، زباله، نور شدید و غیره

وقتی پلک می‌زنید، چشم‌هایتان را با پخش کردن اشک روی سطح چشم‌هایتان چرب و آب‌رسانی کنید

از بین بردن محرک ها با تولید اشک اضافی در صورت نیاز

آناتومی پلک های خود را درک کنید.

پلک های شما دارای ماهیچه هایی هستند که به شما اجازه می دهند پلک های خود را باز و بسته کنید. شما همچنین در پلک های خود پدهای چربی دارید که با افزایش سن بزرگتر می شوند. جنبه هایی از آناتومی پلک شما که تحت تاثیر پتوز قرار می گیرند عبارتند از:

Orbicularis oculi. این عضله چشمان شما را احاطه کرده و از آن برای ایجاد حالات صورت استفاده می کنید. همچنین به چندین ماهیچه دیگر متصل می شود.

Levator palpebrae superioris. این عضله به شما این امکان را می دهد که پلک های بالایی خود را بالا بیاورید.پدهای چربی. این پدها در چین پلک بالایی شما قرار دارند.

علائم پتوز را بشناسید.

پتوز نام پزشکی افتادگی پلک است. شدت پتوز می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد، اما مبتلایان ممکن است علاوه بر پوست اضافی در اطراف پلک، علائم دیگری را نیز تجربه کنند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• افتادگی پلک قابل مشاهده
  • افزایش اشک ریزش چشم
  • اختلالات بینایی
دانستنی :   چگونه مشکل چشم های نامتقارن را رفع کنیم؟

علل اصلی پتوز

پتوز به دلیل از بین رفتن خاصیت ارتجاعی ماهیچه های چشم به وجود می آید  و می تواند به دلیل طیف گسترده ای از عوامل و شرایط باشد.

دانستن اینکه چه چیزی باعث افتادگی پلک شما شده است به پزشک کمک می کند تا مسیر درمان مناسب را تعیین کند، به همین دلیل است که تشخیص پزشک بسیار مهم است. برخی از علل احتمالی پتوز عبارتند از:

1. سن
  2. ژنتیک یا ناهنجاری های مادرزادی